Tilbage
{{'{0} produkter' | aoStringReplace: result.Count}}

Din søgning gav desværre ikke noget resultat

Vi kunne desværre ikke finde noget ud fra søgningen: "{{searchString}}".

Prøv at søge efter nogle andre ord eller find varerne via kategorierne.

Anbefalinger baseret på din kurv
Søg varer


Du kan søge efter varenumre, EAN num, produktnavne og lign. 

Anbefalinger baseret på din kurv

Forretnings grundlag

Selskabet Brødrene A & O Johansen A/S (koncernen) blev grundlagt i 1914 og noteret på Københavns Fondsbørs i 1963. 

Koncernen er en videnbaseret IT- og logistikvirksomhed, som handler med et bredt teknisk varesortiment inden for Varme, Ventilation og Sanitetsteknik (VVS), EL-teknik (EL), Vand og Afløb (VA) samt Værktøj.

At være en Viden-, IT- og Logistikvirksomhed betyder, at AO ønsker at tilbyde sine kunder markedets mest brugervenlige og pålidelige IT-systemer til at håndtere planlægning, køb samt distribution af virksomhedens varesortiment.

Koncernen har over 20.000 professionelle kunder (B2B) samt ca. 200.000 private (B2C) kunder, som tilbydes et lagersortiment på over 400.000 varevarianter. Varesortimentet udbygges løbende efter kundernes behov, idet AO ønsker at være lagerførende på de produktområder, som kunderne efterspørger. 

Koncernen er aktiv i Danmark, Sverige, Norge og Estland. I 2017 udgjorde den udenlandske omsætning under 10 % af koncernens samlede omsætning.

Koncernen henvender sig til følgende markeder: 

  • Det professionelle marked (PROF-markedet), som betjenes via AO - fragmenteret med mange mindre kunder. 

  • Det private marked, som betjenes via BilligVVS, LavprisVVS, VVSochBad Sverige AB, BilligVVS Norge samt Greenline A/S - kendetegnet ved mange kunder, som foretager onlineindkøb.

Det professionelle marked (prof-markedet)
AO’s primære forretning er PROF-markedet i Danmark, hvor der leveres et bredt varesortiment inden for fagområderne VVS, EL og VA samt Værktøj. Ovennævnte marked kan inddeles i følgende: Nybyggeri og ReMoVe (Reparation, Modernisering og Vedligeholdelse).

ReMoVe-markedet er forholdsvist stabilt, idet det er præget af mange mindre opgaver. Opgaverne er vanskelige at planlægge, og behovet for materialeforbrug på den enkelte opgave er derfor svært at forudse. Dette marked passer godt til AO’s decentrale strategi, hvor 50 håndværkerbutikker rundt om i Danmark tilbyder kunderne ”one-stop shopping”. Alle butikkerne lagerfører et bredt teknisk varesortiment inden for VVS, EL, VA og Værktøj.

Markedet for nybyggeri er meget følsomt over for udsving i samfundsøkonomien og kan derfor variere meget år for år.

Gennem et effektivt lager- og distributionssystem er AO i stand til at varetage hurtige leverancer til professionelle håndværkere, eksempelvis installatører, entreprenører, kloakmestre, byggefirmaer, samt kommuner, værker og offentlige institutioner.

AO’s omsætning til det professionelle marked i Danmark sker i princippet via tre salgskanaler: 

  1. AO-håndværkerbutikker
    AO fokuserer, med sine 50 håndværkerbutikker i Danmark, på behovet for lokal tilstedeværelse. Kunderne udnytter den lokale tilstedeværelse til at købe varer samt til at få rådgivning inden for de forskellige produktområder og salgskanaler. Derudover tilbydes kunderne at benytte AO's faciliteter i forbindelse med den daglige drfit af deres aktiviteter.

  2. Elektronisk handel (PC, tablet, smartphone samt EDI)
    På AO.dk samt AO’s app til smartphones kan kunderne bl.a. bestille varer døgnet rundt, se varebilleder og fakturaer. AO.dk og app’en er under konstant udvikling. Omsætningen via AO's webshop samt EDI-integrationer udgør ca. 1 mia. kr., hvilket er en stigning på mere end 30 % i forhold til 2017.

  3. Kompetencecentre
    I AO’s kompetencecentre kan kunderne ringe, maile eller chatte og få vejledning og tilbud samt bestille varer. Kompetencecentrene bliver løbende styrket via efteruddannelse af medarbejderne for at sikre optimal faglig dygtighed. For at komme endnu tættere på kunderne arbejder flere af medarbejderne i kompetencecentrene ud fra de enkelte håndværkerbutikker.

    Projektafdelingen er et af AO’s kompetencecentre med fokus på store nybyggeri- og renoveringsprojekter samt ”storkunder”. Her er samlet ekspertise for alle produktområder, således at tilbud kan optimeres inden for alle teknikfagene.

    Gør-det-selv-markedet (DGS) betjenes via kompetencecentrene.

I Sverige sker AO’s omsætning til det professionelle marked gennem de fem afdelinger  i Göeborg, Borås, Malmø, Helsingborg og Kristianstad samt AOnet.se med et primært fokus på VA og Værktøj.

I Estland sælges primært VA-produkter til det professionelle marked fra virksomhedens adresse.

Det private marked 
Det private marked serviceres gennem BilligVVS med e-handelsløsninger i Danmark, Sverige og Norge, samt Greenline A/S, som sælger på det danske marked.

Kunderne er primært private forbrugere og mindre erhvervsdrivende virksomheder.