Find vores pakkeløsninger for ventilation

Læs mere

Restsalg af VAGA-produkter

Se de ekstra gode priser

Find vores pakkeløsninger for ventilation

Læs mere

Find vores pakkeløsninger for varmepumper

Se mulighederne

Find gode tilbud på værktøj

Se denne måneds tilbud

Find gode tilbud på el og belysning

Se denne måneds tilbud

Find gode tilbud på VA-varer

Se denne måneds tilbud

Find gode tilbud på beslag

Se denne måneds tilbud

Vigtig info til vores kunder: Ordrer der bestilles efter d. 19. december, til nat- eller kranlevering, vil først bliver leveret 2. januar 2025

Læs mere her
Vis alle produkter

Find vores pakkeløsninger for ventilation

Læs mere

Restsalg af VAGA-produkter

Se de ekstra gode priser

Find vores pakkeløsninger for ventilation

Læs mere

Find vores pakkeløsninger for varmepumper

Se mulighederne

Find gode tilbud på værktøj

Se denne måneds tilbud

Find gode tilbud på el og belysning

Se denne måneds tilbud

Find gode tilbud på VA-varer

Se denne måneds tilbud

Find gode tilbud på beslag

Se denne måneds tilbud

Vigtig info til vores kunder: Ordrer der bestilles efter d. 19. december, til nat- eller kranlevering, vil først bliver leveret 2. januar 2025

Læs mere her
{{'{0} produkter' | aoStringReplace: result.Count}}

Din søgning gav desværre ikke noget resultat

Vi kunne desværre ikke finde noget ud fra søgningen: "{{searchString}}".

Prøv at søge efter nogle andre ord eller find varerne via kategorierne.

Søg varer


Du kan søge efter varenumre, EAN num, produktnavne og lign. 

Til tops på Københavns nye bjergtinder

Tivolis legendariske trærutsjebane fylder 100 år i 2014. Og selvfølgelig skal den gamle dame have en ansigtsløftning i anledning af den runde dag. Worker tog på besøg på byggepladsen.

Hvis du nogensinde har besøgt Tivoli, Bakken, LEGOLAND eller en anden forlystelsespark uden for sæsonen, så kender du måske synet. Det virker ganske umuligt, at det her sted om nogle måneder skal være forvandlet til Danmarks største turistattraktion. Mudder, vandpytter og masser af rustne køreplader på jorden. Våde papkasser og grantræer ligger stadig og flyder efter juletiden. Her på en forbistret kold januardag er der hverken kø ved radiobilerne eller isboden. Her er ingen skrigende tøsebørn i korte kjoler og heller ingen fadølsdrikkende svenskere. De eneste, der bevæger sig rundt her i Tivoli, er travle håndværkere i store tunge støvler. Alle har de skuldrene trukket godt op mod ørerne. En bidende vind, der er så kold, at den må komme helt ovre fra Sibirien, pisker ind imellem de smalle gader. Men selv om man har mest lyst til at gå ind i skurvognen og drikke en kop varm kaffe, så skal der arbejdes. Der er nemlig kun tre måneder til, at én af Tivolis allerstørste attraktioner – den gamle trærutsjebane – skal være klar til igen at tage imod gæsterne. Og det ligner ærligt talt en umulig opgave at nå.
”Men vi skal skam nok nå det,” fortæller Torben Plank, der er Tivolis pressechef.
“Vores håndværkere er jo vant til, at der ikke er ret meget plads at arbejde på herinde.”
Hver vinter er det normalt, at man i Tivoli bygger nye attraktioner eller opdaterer nogle af de eksisterende. Og eftersom Tivoli kun har den plads, som den gamle have nu engang har, så sker det altid på et meget begrænset område.
“Andre forlystelsesparker kan måske købe noget ekstra jord og så udvide ad den vej. Men den mulighed har vi jo ikke. Vi må rive ned og bygge nyt dér, hvor det gamle stod.”

Projekt bjergtinder

Men bare rolig – den gamle trærutsjebane skal ikke brækkes ned. Den bliver nøjagtig, hvor den har været i de sidste 100 år. Og turen bliver der heller ikke rokket ved. Men i anledning af den runde fødselsdag får banen lov til at blive ført tilbage til sit oprindelige udseende, som det tog sig ud i 1914. Man bygger derfor to bjergtinder, hvor den højeste bliver 26 meter. Derudover kommer der en ny isgrotte og et kæmpe kunstigt vandfald med et fald på over 20 meter.
“Det bliver et flot nyt vartegn for København, som vi naturligvis er meget stolte af. Og vi er glade for, at man hos Københavns Kommune har været åbne for ideen,” siger Torben Plank.
Det var nemlig politikere på Københavns Rådhus, der tilbage i 1920’erne besluttede, at rutsjebanens oprindelige bjergtinder skulle rives ned. Det var ikke sådan en slags tant og fjas, som byens gæster skulle møde, når de kom ud fra hovedbanegården.
“Så dengang måtte man skære bjergtinderne ned, så rutsjebanen kom til at ligne norske fjelde. Nu vender vi så tilbage til alpetoppe,” siger Torben Plank.

En udfordring

Men selvfølgelig er der udfordringer, når man vil bygge to høje bjergtinder midt inde i en 100 år gammel trækonstruktion.
“Den største opgave og den sværeste udfordring var at få de over 20 meter lange lodrette stålbjælker bakset på plads,” forklarer Jesper Norrmann, der er projektleder på ombygningen.
“De nye bjerge er selvstændige konstruktioner, der så at sige lever ‘deres eget liv’. Men de nye stålbjælker skulle jo på plads inde i den gamle trærutsjebanes konstruktion. Det gav os da lidt udfordringer, og der var nogle steder hvor der lige skulle laves nogle ændringer og saves, men det lykkedes,” siger Jesper Norrmann.
Når man laver et bjerg til en modeljernbane, så vil alle raske drenge nok bygge bjerget op i papmaché oven på et skelet af hønsenet. Men i den virkelige verden laver man selve bjergets ‘overflade’ ved hjælp af fiberarmeret sprøjtebeton. Rutsjebanen – inklusive de nye flotte bjergtinder – er klar til at tage imod publikum den 10. april 2014.

 

Fakta om om Tivolis rutsjebane

  • Fylder 100 år i 2014
  • Den højeste bjergtinde bliver 26 m høj
  • Et nyt vandfald med et fald på over 20 m opføres
  • Pris for ombygningen: 35 millioner kr.
  • Selve køreturen ændres ikke
  • Køreturen er 625 m lang

FUN FACT

Under 2. verdenskrig var der strømrationering. Derfor blev rutsjebanens vogne trukket op på første bakketop ved, at en håndfuld stærke mænd drejede på et spil, der var indrettet på banens tag.

 

 

Andre artikler om byggerier

Danmarks største byggeplads (september 2015)
De bygger Københavns nye forsamlingshus (marts 2015)
Sygehus i samlesæt (december 2013)
Slagtehuset (december 2013)
En tunnel under de store udfordringer (september 2013)