{{'{0} produkter' | aoStringReplace: result.Count}}

Din søgning gav desværre ikke noget resultat

Vi kunne desværre ikke finde noget ud fra søgningen: "{{searchString}}".

Prøv at søge efter nogle andre ord eller find varerne via kategorierne.

Søg varer


Du kan søge efter varenumre, EAN num, produktnavne og lign. 

De bygger Danmarks første letbane

I Aarhus bygger de Danmarks første letbane, der forventes klar til brug i maj 2017. Et enormt byggeprojekt, som også får pendanter i Odense og Københavns omegn.

Der bliver brugt mange tons armering til broer og barrierer langs letbanenPå Lisbjerg Bakke ligger de nye skinner om ikke snorlige, så i hvert fald klar til at kravle over Gl. Randersvej og videre ud forbi Elev mod Djursland.
Nede i Banegraven på Aarhus Hovedbanegård er de i gang med at etablere nye spor til letbanen.
Letbanebroen i Banegraven står færdig og klar til skinner og kørestrøm.
En ny perron og rulletrappe er i fuld gang med at blive etableret bag den røde væg på banegården. I Banegraven bygges 5.500 kvadratmeter værksted, kontrolcenter og depot, der bliver letbanens hjerte og hjerne.

Hurtigt bygget

110 anlægsarbejdere bygger 12 km nye skinner og 17 nyetablerede standsningsstederAarhus er den første by i Danmark, der får etableret en letbane, og arbejdet kører på skinner. Det er et projekt til 3,5 milliarder kr. og et af landets største byggeprojekter.
I Odense er de også så småt begyndt at bygge en letbane, mens en letbane i Københavns omegn, langs Motorring 3, formentlig bliver påbegyndt om et år eller halvandet.
Folkene bag Aarhus Letbane er ikke blege for at sige, at de andre bare kan komme til Aarhus og se, hvordan det skal gøres. “I forhold til alle de grænseflader, vi har til andre projekter, myndigheder, trafikanter, naboer m.m., er arbejdet gået rigtig hurtigt”, siger anlægschef Jørgen Hansen.
“Den største udfordring har været at samle alle trådene. Det er en kæmpe udfordring, at det er den første letbane, der skal bygges i Danmark. Vi kender ikke det normgrundlag, vi bygger på, før vi er kommet i gang”, forklarer anlægschefen.
Han kalder hele organisationen bag Aarhus Letbane for normsættere sammen med myndighederne, og projektet kommer til at danne skole for andre letbaneprojekter i fremtiden.
Jørgen Hansen har som anlægschef ansvaret for, at letbaneprojektet bliver gennemført. Aktuelt anslår entreprenørerne på projektet, at cirka 110 anlægsarbejdere og specialister er i sving med en række anlægsarbejder inden for mange forskellige fag plus en masse leverancer udefra. Letbaneprojektet omfatter anlægning af 12 km nye skinner, der bliver føjet til de bestående, så der i alt bliver 110 km letbane i og omkring Aarhus med 17 nyetablerede stoppesteder oven i de 33 bestående.

Spritnye signalkabler

Det er en kæmpe udfordring, at det er den første letbane, der skal bygges i DanmarkDer skal opføres 29 transformerstationer langs banen for at kunne levere 750 volt jævnstrøm gennem kilometervis af kabler, der skal lægges i jorden og hænges op over banerne. Der bliver etableret spritnye signalkabler overalt.
Fra Hovedbanegården går letbanesporet omkring medborgerhuset Dokk1, det nye prestigebyggeri på Aarhus Havn, og langs Kystvejen mod Nørreport for at tage et 90-graders venstresving mod Randersvej.
Randersvej har en af Danmarks længste bakker med en højdeforskel på 80 meter, en stigningsgrad op til seks % En af hovedfærdselsårerne i Jyllands største by har fået noget af en midterskilning. Bilerne kører nu ad to spor på hver sin side af en syv-otte meter bred udgravning, der strækker sig flere kilometer op mod Ydre Ringvej. I dag blottet, brun jord og sten, om 18 måneder dobbelt banelegeme med grønt græs rundt om i hver sin retning med afgang otte gange i timen.
Det tilsvarende arbejde går i gang i efteråret på strækningen fra Ringvejen til Nehrus Allé ved Danmarks Radio.

To nye tunneller

Letbanens kontrolcenter på ca. 5.500 kvadratmeter er under opførelse ved Aarhus HovedbanegårdDer forberedes netop nu til to nye tunneller til fodgængere og cyklister under Nørrebrogade, mens den eksisterende tunnel mellem universitetet og Aarhus Universitetshospital har fået etableret en elevatorskakt.
Letbanen skal fortsætte i midten af vejbanen forbi Danmarks Radio og videre til højre ad Olof Palmes Allé, der skal udvides til begge sider, og den er allerede blevet det til den ene side. Nehrus Allé skal udvides mod Danmarks Radio.
Forberedelserne til skinnearbejdet begynder i løbet af efteråret, hvor der blandt andet skal sættes fundamenter til kørestrøm. De første skinner i vejkrydsene på Nørrebrogade lægges i november.
“Vi skal helst ikke genere vores naboer længere tid end højest nødvendigt. Det vigtigste er borgerne og trafikanterne i byen. De er tættest på. Det er forhåbentlig også dem, der får den største glæde af projektet, når det er færdigt”, siger Jørgen Hansen.

FAKTA 0M AARHUS LETBANE

  • Etape 1 skal være færdig i 2017
  • 12 km nye spor i Aarhus – samt 98 km eksisterende nærbane til Odder og Grenaa – i alt 110 km
  • 26 letbanetog, fordelt på 14 sporvogne (Stadler Variobahn fra Tyskland) og 12 sporvognstog (Stadler Tango fra Schweiz)
  • Sporvognene er 32 meter lange og indrettet med relativt mange ståpladser, da de især kører på den indre strækning
  • Sporvognstogene er 39 meter lange – topfart på 100 km/t
  • Forventet antal daglige passagerer: 39.000
  • Operatør: Keolis forventer at ansætte cirka 100 medarbejdere, hvoraf de fleste vil være letbaneførere
  • 2016: 110 anlægsarbejdere, cirka 25 i Aarhus Letbane samt cirka 25 i ASAL-konsortiets organisation – cirka 160 personer beskæftiget i alt med at bygge letbanen
  • Pris: Cirka 3,5 milliarder kr. for første etape
  • Aarhus Letbane I/S ejes af Aarhus Kommune med 87,7 % og Region Midtjylland med 12,3 % Staten har desuden givet økonomisk tilskud til letbaneprojektet