For at effektivisere vore forretningsprocesser benytter AO blandt andet EDI i den daglige samhandel med vore leverandører. EDI kan, når det anvendes rigtigt, give store fordele for alle parter i forsyningskæden, og det kan understøtte mange forskellige processer i samhandlen, så som ordreoptagelse, fakturering, bogføring, logistik og varemodtagelse.
Motivationen til elektronisk samhandel skal især findes i følgende fordele:
- sparet tid i arbejdet med dokumenthåndteringen
- bedre økonomi ved automatisk indlæsning og bogføring
- bedre økonomi ved automatisk udlæsning og forsendelse
- bedre datakvalitet når data kun skal indtastes én gang og ét sted
- hurtigere gennemløbs tider fra sender til modtager
- forbedret samarbejde på tværs i forsyningskæden
- forbedret kontrol med automatiske valideringer og standardiserede dokumenter
AO ønsker at benytte elektronisk samhandel - EDI - i alle relevante forretningsprocesser, hvor dette er hensigtsmæssigt og økonomisk bæredygtigt. Men opsætning og test af EDI kan tage tid, derfor fokuserer AO sin indsats mod leverandører med mere end 800 fakturaer årligt. Sender du mere end 800 fakturaer, vil AO kontakte dig med henblik på opsætning af de relevante EDI dokumenter som ordre, faktura, ordrebekræftelse, forsendelses advis og kreditnotaer. Indtil EDI kører, skal du sende PDF fakturaer.
AO anvender EDI formatet EDIFACT.
Tilmeld elektronisk faktura
Tilmeld elektronisk fakturering ved at anvende en af nedenstående to links. Klik på linket åbner en mail. I mailen udfylder du firmanavn, CVR nr: og EAN nr. samt navn, e-mail og telefonnr. på en forretningskontakt, teknisk kontakt og operational kontakt i dit firma. Så søger vi for, at dit firme bliver sat op til elektronisk fakturering.
Ved spørgsmål, kontakt venligst:
Victor Dalgaard Salmonsen
Supply Chain Koordinator
vds@ao.dk
Forretningsregler:
Forretningsregler for EDI faktura (pdf)
Forretningsregler for PDF faktura (pdf)
Sådan formateres EDI fakturaen (pdf)
EDIFACT beskrivelse (pdf)
EDIFACT eksempel (pdf)