Find vores pakkeløsninger for ventilation

Læs mere

Restsalg af VAGA-produkter

Se de ekstra gode priser

Find vores pakkeløsninger for ventilation

Læs mere

Find vores pakkeløsninger for varmepumper

Se mulighederne

Find gode tilbud på værktøj

Se denne måneds tilbud

Find gode tilbud på el og belysning

Se denne måneds tilbud

Find gode tilbud på VA-varer

Se denne måneds tilbud

Find gode tilbud på beslag

Se denne måneds tilbud

Vigtig info til vores kunder: Ordrer der bestilles efter d. 19. december, til nat- eller kranlevering, vil først bliver leveret 2. januar 2025

Læs mere her
Vis alle produkter

Find vores pakkeløsninger for ventilation

Læs mere

Restsalg af VAGA-produkter

Se de ekstra gode priser

Find vores pakkeløsninger for ventilation

Læs mere

Find vores pakkeløsninger for varmepumper

Se mulighederne

Find gode tilbud på værktøj

Se denne måneds tilbud

Find gode tilbud på el og belysning

Se denne måneds tilbud

Find gode tilbud på VA-varer

Se denne måneds tilbud

Find gode tilbud på beslag

Se denne måneds tilbud

Vigtig info til vores kunder: Ordrer der bestilles efter d. 19. december, til nat- eller kranlevering, vil først bliver leveret 2. januar 2025

Læs mere her
{{'{0} produkter' | aoStringReplace: result.Count}}

Din søgning gav desværre ikke noget resultat

Vi kunne desværre ikke finde noget ud fra søgningen: "{{searchString}}".

Prøv at søge efter nogle andre ord eller find varerne via kategorierne.

Søg varer


Du kan søge efter varenumre, EAN num, produktnavne og lign. 

Klimaforandringer og eksplosioner set fra oven

Ved hjælp af droner kan man lettere danne sig et indtryk af, hvor fremtidens skybrud vil skabe oversvømmelser i København. Eller man kan filme, hvordan en ambassadebygning klarer sig, hvis en bombe på 500 kilo trotyl eksploderer ved siden af. Søren Rolin fra virksomheden Niras har gjort sin hobby med droneflyvning til sit arbejde, og nu løser han spændende droneopgaver i hele verden.

Hvis Georg Gearløs fandtes i virkeligheden, ville hans kontor sikkert se ud ligesom Søren Rolins: en fantastisk samling af modelflyvere, droner, styrepulte, ledninger, kameraer, loddekolber og tykke ringbind med manualer.
”Jeg har selv skrevet manualen – for hvis vi ikke har en manual, så får vi ikke lov til at flyve for Trafikstyrelsen,” siger Søren Rolin, mens han holder tre tykke ringbind op i luften. Søren er senior specialist og UAV operator hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras i Allerød. Bag den fornemme titel gemmer sig en mand, der er bidt af teknik og især droneflyvning.
”Jeg har jo gjort min hobby til mit levebrød – og det er helt fantastisk,” smiler Søren, mens han viser nogle af sine droner frem. De er alle sammen sådan mere eller mindre samlede – det vidner om, at de små flyvende mirakler lever et arbejdsliv, hvor de bliver brugt og slidt – og derfor indimellem lige må et smut på værkstedet, før de er klar til aktion igen.
”Den ene maskine her, den koster omkring de 20.000 kroner,” forklarer Søren, mens han peger på en drone, der ikke er større end en familie pizza.
”Det er den, jeg kalder ’fly-and-forget’. Det er den slags droner, som jeg vil anvende, hvis den for eksempel skal løse en højrisiko opgave. Det kan være, dronen skal filme vingerne på en vindmølle eller de store brændende flares på en olieboreplatform.

Dyrt legetøj

I den anden ende af pris skalaen har Søren en dyrere model, som er større og koster i omegnen af 100.000 kroner.
”Det er faktisk softwaren, der er den dyreste. 1.000 euro koster detfor hver 250 meter, dronen skal kunne flyve væk fra udgangspunktet,” forklarer Søren.
Forklaringen er, at dronen faktisk ikke er fjernstyret, som mange måske tror, fordi de ser en droneoperatør stå med en fjernstyringsenhed. Enheden er kun beregnet til, at piloten skal kunne gribe ind i nødstilfælde. I virkeligheden flyver dronen en rute, som Søren på forhånd har programmeret ind i dronen. Altså: Flyv 1000 meter i den retning – tag billeder af vindmølle 1 – flyv så 250 meter til vindmølle 2 – tag billeder af vindmølle 2 osv. Dronen bliver altså fodret med et kortmateriale, der fortæller den, hvor den må flyve hen. Og jo længere dronen skal flyve væk fra udgangspunktet, jo dyrere er kortmaterialet.

Typiske opgaver

En typisk opgave for dronen vil være at indsamle datamateriale med enten et almindeligt kamera eller et termisk kamera, som så gør det muligt for Søren og hans kolleger bagefter at lave en lang række forskellige beregninger.
”Nogle af de spændende projekter, som vi deltager i, er klimasikring. Vi indsamler data, så man kan lave 3D-modelleringer af byområder og industrikvarterer. Det gør det muligt at beregne, hvor regnvandet løber hen, og så kan man bedre lave kvalificeret skybrudssikring,” forklarer Søren .
Men du kan også risikere at møde Søren og hans drone rundt omkring på byggepladserne.
”En typisk opgave vil være præinspektion af høje, utilgængelige områder eller målinger af store facader på bygninger, hvor man måske ikke har præcise tegninger. Vi kan opmåle præcist, hvor for eksempel vinduerne sidder – en opgave, hvor man ellers må have en landindspektør ud. Endelig kan vi fra luften identificere kuldebroer i bygningerne, hvis vi monterer et varmefølsomt kamera,” siger Søren.
”Ved et stort byggeri kan vi hurtigt undersøge fx om byggegrænserne bliver overholdt. Ofte har vi også opgaver, hvor vi hver måned tager billeder af, hvordan et givent byggeri skrider frem, så entreprenøren kan bruge dem som dokumentation.”
Dronepiloten er i øvrigt godt øm i højre skulder – han har lige været ved lægen for at få en kavalkade af vaccinationer. Om kort tid skal Søren og hans droner nemlig i aktion i Gambia, hvor der skal laves opmålinger, som skal danne basis for et stort projekt med kystsikring i det vestafrikanske land.

En opgave med knald i …

Men én ting er at opmåle kyststrækninger eller højden på vinduerne i en facade. Den sjoveste og vildeste opgave, som Søren og dronerne har været på, var ved det militære øvelsesterræn i Oksbøl. Her ville et firma demonstrere, hvordan man kunne sikre en ambassade imod et bombeangreb.
”Dronen skulle filme, hvordan det så ud, når 500 kilo trotyl eksploderede ved siden af en bygning. Vi skulle stå 1. 200 meter væk – men min drone skulle flyve lige oven over eksplosionen. Dér var jeg altså lidt spændt på, om den kom med hjem … men det gjorde den heldigvis,” griner Søren.